Ilgtspēja
5.05.2022

Easy Deli – ilgtspējīga iepirkšanās platforma mūsdienu patērētājiem

Armands Beiziķis

Patērētāju iepirkšanās paradumi mainās straujos tempos.

Mēs vēlamies būt daļa no šī attīstības procesa un piedāvāt jauna veida vienmērīgāku un ātrāku iepirkšanās pieredzi klientiem, bet tajā pašā laikā vēlamies palikt uzticīgi Neste globālajai misijai – cīnīties ar klimata izmaiņām un mūsu bērniem atstāt tīrāku un veselīgāku planētu. Tāpēc, kad nolēmām spert soli paralēli mūsu galvenajam biznesam, lai uzsāktu mazumtirdzniecības veikalu biznesu, tam bija jābūt ilgtspējīgam un ar lielu nākotnes perspektīvu. Proti, visas mūsdienu patērētāja prasības ir jāapmierina, piedāvājot ilgtspējīgas izvēles. Tā tika izveidoti mūsu pašapkalpošanās veikali Neste Easy Deli, kas tika atklāti 2021. gada vidū un tiek pastāvīgi pilnveidoti ik dienu. Šodien es atskatos uz pirmo šāda veida konceptu Latvijā, lai iemūžinātu tā unikalitāti caur piecām mūsdienu patērētāja īpašībām.

Iepirkšanās visu diennakti.

Mūsdienu patērētāji sagaida, ka spēja iepirkties tiek nodrošināta 24 stundas diennaktī un 7 dienas nedēļā. Lai nodrošinātu pakalpojumu cauru diennakti, mazumtirgotājiem ir jārisina dažādu patērētāju vajadzību nianses un prasības visas dienas garumā. Mūsu izaicinājums ir apmierināt klienta vēlmes visos saskares punktos. Piemēram, Neste Easy Deli vispirms tika izveidots tā, lai tam varētu piekļūt tikai, izmantojot Neste mobilo aplikāciju jebkurā mobilajā ierīcē. Taču ar laiku sapratām, ka šāds risinājums ierobežo klientus. Šodien esam spēruši milzu soli pretī patērētājiem un ļāvuši veikalam piekļūt arī ar bankas kartēm – tās nodrošina tikpat drošu iepirkšanos, tikai ievērojami atvieglojot piekļuvi veikalam un ļaujot Neste Easy Deli izbaudīt burtiski ikvienam.

Visu kontrolē patērētāji.

Mūsdienu klienti daudz vairāk kontrolē savu iepirkšanos un zina, ka paši var noteikt, kādu iepirkšanās pieredzi viņi vēlas. Viņiem ir iespējas izpētīt, atklāt un dalīties ar katru pirkuma lēmumu. Neste Easy Deli viņi to var izdarīt ļoti ātri un personiski. Iepērkoties Easy Deli, katrs pircējs ir viens pats bez citu pircēju radītiem traucēkļiem, bez steigas, ko veicina pircēju rindas, bez dažkārt uzbāzīgiem pārdevēja piedāvājumiem, jo šeit nekā tāda nav. Easy Deli iepirkšanās pieredze ir katra pircēja ziņā. Mēs tikai vēlamies reaģēt uz viņu vajadzībām, nevis mēģināt tās virzīt. Šis līdzsvarošanas darbs ir lielākais izaicinājums.

Ērtības.

Cilvēki vēlas doties iepirkties sev piemērotā brīdī – tuvu mājām un visu diennakti. Viņi nevēlas stāvēt rindā un var pat atteikties no pirkumiem, ja rinda tiek uzskatīta par pārāk garu. Easy Deli veikalos tiek izmantota Somijā izstrādāta RFID tehnoloģija, kas skenē visus klienta veiktos pirkumus vienlaicīgi, piemēram, caur iepirkumu maisiņu vai mugursomu. Tādējādi lielu skaitu produktu iespējams noskenēt tikai dažu sekunžu laikā. Turklāt ir mazāk skenēšanas kļūdu, jo katrs produkts nav jāskenē atsevišķi. Easy Deli produktu skeneris ir pirmais šāda veida produktu skeneris Latvijā un milzīgs lēciens attīstībā, salīdzinot ar parastajām pašapkalpošanās kasēm. Tas padara iepirkšanās pieredzi daudz ātrāku un vienkāršāku.

Bez kompromisiem ilgtspējas virzienā.

Ilgtspēja ir sarežģīta, jo daudzi risinājumi vēl ir izstrādes stadijā un ir tikai saprotams, ka patērētājiem nav pietiekami daudz laika un intereses tiem sekot līdzi. Mēs šo darbu esam veikuši viņu vietā. Neste Easy Deli ir izveidots, izmantojot ilgtspējīgus un videi draudzīgus materiālus, un tā enerģijas patēriņš jau būvniecības posmā tika samazināts. Arī veikala darbības laikā netiek izmantoti lieki resursi. Esam samazinājuši cilvēkresursus, jo veikalā nav pārdevēja. Esam samazinājuši iepakojumu izmantošanu, jo, pateicoties RFID tehnoloģijai, plastmasas iepirkumu maisiņi nav pieejami vai nepieciešami, un visa gatavā produkcija un kafija tiek iepakota ilgtspējīgā iepakojumā. Mēs produktus uz Easy Deli veikaliem piegādājām ar automašīnām, kuras darbina 100% atjaunojamā dīzeļdegviela Neste MY, un šobrīd notiek pirmo saules paneļu uzstādīšana uz veikalu jumtiem, lai samazinātu elektroenerģijas patēriņu. Īpašu uzmanību pievēršam rūpīgi atlasītiem un videi draudzīgiem produktiem, no kuriem populārākie ir Paulig kafija. Kafijas grauzdēšanai Paulig izmanto tikai biogāzi vai saules enerģiju, un kafijas ražošanas process ir pilnībā caurskatāms.

Sociālie aktīvisti.

Sociālo mediju nozīme mazumtirdzniecībā līdz šim ir bijusi salīdzinoši maza, taču pēdējo gadu laikā tā pieaug ļoti strauji. Tās vairs nav tikai  pirkumu atsauksmes. Easy Deli palaišanas fāzē mēs cieši sadarbojāmies ar ekspertiem un satura veidotājiem Latvijā, lai iegūtu sabiedrības viedokli pat pirms veikalu atvēršanas un produktu izvietošanas tajos. Tagad mēs cieši sadarbojamies ar mūsu uzticamo klientu bāzi, lai saņemtu atsauksmes par idejām un norādījumiem pirms ieguldām laiku un naudu dažādu risinājumu nodrošināšanā. Šāds tūlītēju atsauksmju mehānisms agrāk nepastāvēja, taču, izmantojot mūsdienās pieejamos digitālā mārketinga rīkus, mēs varam uzzināt vairāk par mūsu patērētāju vajadzībām un vēlmēm pirms sākam ieviest jaunus uzlabojumus un inovācijas.

Written by
Armands Beiziķis

Share article