2.7.2020 - 11:52

Neste, HERE un PTV: ne vienmēr navigatori piedāvā CO2 izmešu ziņā visdraudzīgāko maršrutu

Neste, HERE Technologies un PTV Group sadarbība liecina, ka ar ceļu satiksmi saistīto CO2 izmešu daudzumu var samazināt, izvēloties pareizu braukšanas maršrutu, jo īpaši īsos braucienos ar privātiem automobiļiem pilsētas teritorijā. Uzstādot transportlīdzekļos mēraparatūru, šopavasar Neste ar saviem partneriem testēja dažādu maršrutu iespējās radīto izmešu daudzumu. Iegūtie dati liecina, ka navigatori ne vienmēr piedāvā CO2 izmešu ziņā visdraudzīgāko maršrutu*.

“Ceļu satiksmes vērtējumi par būtisku ar transportēšanu saistīto izmešu daļu visā pasaulē. Ja mēs vēlamies risināt klimata pārmaiņu problēmu un sasniegt dažādu valstu un uzņēmumu izvirzītos ambiciozos klimata mērķus, mums ir jāizskata visi pieejamie risinājumi izmešu daudzuma samazināšanai. To skaitā ietilpst mazemisiju degvielas, piemēram, Neste MY Renewable Diesel™, tomēr mums ir jāizskata arī citi, pat nelieli risinājumi,” saka Neste mārketinga un digitalizācijas, mārketinga un pakalpojumu viceprezidents Mika Hietileinens (Mika Hyötyläinen).

“Sadarbībā ar HERE un PTV mēs vēlējāmies testēt atšķirību starp navigācijas sistēmas ieteikto noklusējuma maršrutu un diviem alternatīviem maršrutiem. Mēs vēlējāmies noskaidrot, vai maršruta maiņa ietekmēs degvielas patēriņu un tiešo CO2 izmešu daudzumu,” piebilst Hietileinens.

Izvēloties CO2 izmešu ziņā draudzīgu maršrutu, Helsinku reģiona autovadītāji katru gadu varētu samazināt oglekļa dioksīda izmešu daudzumu gandrīz par 80 600 tonnām

Eksperimentā testa braucējs salīdzināmos apstākļos pa trim reizēm nobrauca 13 dažādus maršrutus: navigatora sistēmas ieteikto noklusējuma maršrutu un divus alternatīvos maršrutus. Somijas Tehnisko pētījumu centrs VTT analizēja datus, pēc tam ar HERE un PTV algoritmiem tika veikta datu mērogošana un turpmāka izpēte.

“Mēs noskaidrojām, ka apmēram divos gadījumos no trim navigatora ieteiktais maršruts bija vislabākā izvēle, kas nodrošināja vismazāko degvielas patēriņu un tādējādi mazāku CO2 izmešu daudzumu. Tomēr apmēram vienā trešdaļā gadījumu noklusējuma maršruts nebija visoptimālākais, radot lielāku izmešu daudzumu. Ja ikvienu maršrutu izraudzītos un pa to brauktu, vadoties pēc maksimāla degvielas ietaupījuma kritērija, kopumā izmešu daudzums samazinātos par 6,36%,” saka VTT galvenais pētnieks Juhani Lauriko (Juhani Laurikko).

Eksperiments tika veikts Helsinku reģionā Somijā. Kopumā un izvēloties CO2 izmešu ziņā draudzīgu maršrutu, autovadītāji Helsinku reģionā katru gadu spētu samazināt CO2 izmešu daudzumu par nepilnām 80 600 tonnām — tas atbilst gandrīz 20 000 Helsinku reģiona iedzīvotāju radītajam kopējam CO2 izmešu daudzumam vai 30 000 pasažieru automobiļu skaita samazinājumam uz ceļiem pilna gada laikā.

“Absolūtā degvielas patēriņa prognozēšana vienmēr ir bijusi problēma. Tikai apkopojot plašu datu punktu klāstu, izmantojot mašīnmācīšanos un HBEFA metodes, mēs varējām parādīt, ka maršruta izstrāde samazina mūsu ražotā CO2 daudzumu. Pamatojoties uz šiem rezultātiem, mēs ceram, ka videi draudzīga maršruta izstrāde kļūs par standarta piedāvājumu. Protams, mums arī jāņem vērā infrastruktūra un ceļu satiksmes drošība, kā arī citi aspekti, tomēr vienmēr izvēloties visīsāko maršrutu, degvielas patēriņu var samazināt par 5%, ja autovadītājs neiekļūst satiksmē ar biežu apstāšanos,” saka PTV produktu direktors Matiass Hormuts (Matthias Hormuth).

“Šis projekts parāda, ko mēs uzņēmumā HERE protam vislabāk: sapulcēt attiecīgu jomu speciālistus, lai gūtu izpratni par to, kā padarīt labāku mūsu pasauli,” saka HERE partnerattiecību vadītājs Joahims Maks-Gercs (Joachim Mack-Goertz).

“Pēdējo gadu laikā mēs izstrādājām savu Neste lietotni. Vispirms mēs ieviesām iespēju maksāt par degvielas uzpildi, izmantojot savu mobilo tālruni, un tagad lietotne ļauj lietotājiem kontrolēt savu CO2 izmešu daudzuma samazināšanu. Turklāt šī eksperimenta rezultāti mūs tik ļoti saviļņoja, ka pašlaik pētām tādas navigācijas sistēmas izveides iespēju, kas ļauj izvēlēties arī CO2 izmešu ziņā visdraudzīgāko maršrutu. Mēs vēlamies, lai nākotnē tā būtu noklusējuma iespēja visās navigācijas sistēmās: tas ir unikāls risinājums, kas samazina izmešu daudzumu un nerada klientam nekādus izdevumus,” piebilst Neste amatpersona Mika Hietileinens.

Lasiet vairāk: neste.fi/en-co2friendlyroute

*) CO2 izmešu ziņā draudzīgais maršruts pamatojas uz vismazāko iespējamo degvielas patēriņu un tādējādi mazāku CO2 izmešu daudzumu. CO2 izmešu ziņā draudzīgo maršrutu var aprēķināt, ņemot vērā, piemēram, attālumu, vidējo braukšanas ātrumu un prognozētās apstāšanās.